Légy-Ott! a Nagy-Küküllőn 1. rész

A tavalyi HorgászShow-n ismerkedtem meg Gothárd Ferenc Alpárral, aki a Nagy-Küküllő hivatásos halőreként részletesen beszámolt arról, hogy az utóbbi 3-4 évben a Nagy-Küküllőbe folyamatosan telepítettek sebes pisztrángot és egyre jobban őrzik a vizet a telhetetlen rabsicok elől. Egy szórólapot is kaptam tőle rajta néhány fotóval, amelyeken elég nagy sebesek díszelegtek.

Nem sokkal a HorgászShow után keresett fel Nyírő Gábor, aki meginvitált minket Zeteváraljára, hogy horgásszunk a Nagy-Küküllőn, túrázzunk a Madarasi Hargitán és készítsünk akár több filmet. Rég voltam már Erdélyben, de arra emlékszem, hogy csodálatos környék, és ha a víz is jó, akkor elég ütős kis mozit hozhatnánk össze. Május végére összejött a terv és már úton is voltunk operatőrömmel, Kovács Robival Székelyföld felé. Este indultunk el Budapestről, hogy a legnagyobb forgalmakat elkerüljük. Az utat 9 óra alatt sikerült megtennünk sőt, túl korán érkeztünk ezért a szállásunk előtt az autóban aludtunk, nehogy felverjük az egész házat. Egyszer csak egy kopogtatásra riadtam fel a hideg hegyi reggelen. Erre Gábor letörölte a párát a szélvédőről, kacagott egyet és bekísért minket a vendégházba, amely közvetlenül a folyó mellett volt.

Pár óra alvás után kikukucskáltam a szobám ablakán és egy fickót láttam mászkálni a Küküllő partján. A bal karján lévő tetoválásból, és ahogy a vizet kémlelte gyorsan leesett, hogy ez az ember nem lehet más, mint Györfi Zsolt, akit mindenki csak Borisznak hív. A mai napig nem tudom, hogy miért…

A Fly Times facebook oldalán elég gyakran posztolgat videókat, fotókat műlegyeiről. Most végre lehullt a lepel Boriszról. Ő is a Küküllő halőre, horgásza. Miután a kollégám kialudta a hosszú utazás fáradalmait egy-két köménymag pálinka után beöltöztünk a gázlóruhákba, cseréltünk pár legyet, de főleg én kaptam a helyi profitól egy csomó aranyfejű nimfát. Borisz és cimborája Feri szórakoztató társaságot nyújtottak nekünk az öt napos horgászat alatt. A két székely fickó egyfolytában azon vitatkoztak, hogy ki hol mekkora halat fogott vagy nem fogott. Mindenesetre megegyezhetünk annyiban, hogy hazai pályán verhetetlenek, mivel ismerik a folyó minden egyes gödrét. A Nagy Küküllő rohanó vizében egy számomra kevésbé ismert technika a francia nimfázás volt hatékony. Egy óra alatt sikerült ráéreznem a módszerre. Ekkor már két szép pisztráng került szákba.

A délutáni pecánknak egy kiadós felhőszakadás vetett véget. A Küküllő vize bezavarosodott és majdnem fél métert emelkedett a vízszint. „Pánikra semmi ok, holnapra letisztul!”- Mondta Borisz. Bár, én egy csöppet aggódtam a víz miatt, de az Ivó – patak fölötti szakasz másnapra teljesen letisztult. Mélyebb gödrök alján sodorgattuk a nimfákat, amire elég gyakran egy ütés volt a reakció. A kapásra nehéz felkészülni ebben az esetben, de legtöbbször a szakáll nélküli horog jól megült a halak szájában és bevágás helyett csak tartani kell a halat és ügyelni arra, hogy ne ússzon a sodrással lefelé.

A vízben rengeteg 40 cm körüli pisztráng él. Feri és Borisz, érkezésünk előtt is telepítettek. Azt kell mondanom, meglátszik a vízen kitartó kemény munkájuk. A vad pisztrángok jóval sötétebb árnyalatokban pompáztak, mit a betelepítettek. A zeteváraljai szakaszon főleg a telepített példányokkal találkozik a horgász, amelyek aranysárgás-barnás színűek. Sajnos nekem a vad sebesekből nem sikerült nagyokat fognom, de Feri helyettem is produkált egy szépet.

Egy helyi vad sebes

A Küküllő gyors, rohanó vízétől a halak rendesen megedződtek. Mikor az első nagyobb pisztrángomat fárasztottam, megtévesztő volt a hal ereje, pedig 35 cm-nél nagyobb nem lehetett. Rendesen vándorolni kellett vele a mederben, hogy ne tépjen meg a 16-os tipettel. Az első két nap horgászatát sikernek könyveltem el, még annak ellenére is, hogy a víz kissé magas volt. Mikor már teljesen letisztult a Küküllő ellátogattunk az alsó szakaszokra, hogy vad pisztrángokat és péreket zsákmányolhassunk. Persze Erdély jó pár szépséget rejtegetett még számunkra még a halakon kívül. Az Erdélyben forgatott anyagból három epizódot tekinthetnek meg a nézők hamarosan. Addig ezzel a kis cikksorozattal igyekszem Székelyföld és a Küküllő összes csodájáról beszámolni.