Etetési módszerek

Az etetés hatékonyságát befolyásolja, hogy milyen távolságban akarunk horgászni, mennyire vagyunk pontosak és mekkora mennyiséget akarunk bejuttatni. A mennyiségről később lesz szó, nézzük, hogy milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre a bejuttatáshoz. Sokan kedvelik, de én kihagyom a listáról, az etetőhajókat. Használják, ha úgy látják jónak, én tartozkódó vagyok annál is inkább, mert hajók nélkül is, van minden helyzetre megfelelő eszközünk. Vegyük sorba őket!

Az első és legalapvetőbb eszköz a két kezünk. A kézzel etetés pontos, megbízható, bármilyen etetőanyagot használhatunk. Elsősorban a partközeli vizekben hatékony. A horgászok többsége az etető csúzlit használja, így ez különösebb bemutatást nem igényel de még az ilyen egyszerű eszközöknél is oda kell figyelni néhány dologra. A nagyobb szemű anyaghoz tervezett csúzli nem alkalmas az apró szemű csalikhoz, vagy a csontihoz. Emellett a méretesebb csúzlik általában túl nagy területen szórják szét az anyagot, csökkentik a hatékonyságot, mivel nem a horog köré vonzzák a halakat.

Sok olyan horgászt látok, aki egyszerre különböző méretű csalikat tölt a csúzliba. Ha két különböző méretű bojlit tömünk bele, a nehezebbek sokkal messzebb csapódnak be, mind a könnyűek. Túl nagy területen szóródik szét az anyag, lesz két zónánk, ami közel sem olyan hatékony, mintha minden csali egy helyen van. Ugyanez a probléma jelentkezik minden vegyes etetésnél. A különböző anyagokat tároljuk elkülönítve, és ne egyszerre lőjük be őket!

1 Minden eszköz közűl az etetőcsúzlit használják a legtöbbet

Minden eszköz közül az etetőcsúzlit használják a legtöbbet

2 Egyesével pontosabban tudunk etetni, de többször kell ismételnünk

Egyesével pontosabban tudunk etetni, de többször kell ismételnünk

A következő eszközünk a dobócső.

A dobócső ideális eszköz a horgászatban annak ellenére, hogy nem túl pontos, legalábbis az én kezemben nem az, de én épp ezt szeretem benne. A bojli finoman szóródik szét a horog körül, ami nekem tökéletes. Többéves tapasztalattal a hátam mögött azt mondhatom, hogy az a pontyot, ami két etetés között kénytelen mozogni, sokkal könnyebb megfogni, mint azt, amelyik egy helyben lebegve tömi a hasát.

A csövet meg kell szokni és kell némi gyakorlás, amíg igazán kézbe áll majd.  Javaslom, hogy fogjunk egy zacskó színes bojlit és gyakoroljunk vele a mezőn. Azért színeset, mert azt könnyebb megtalálni és újra használhatjuk.

Mielőtt továbblépnénk, még egy fontos dolgot hadd említsek a dobócsővel kapcsolatban. A fagyasztott csalik többsége elég puha, könnyen szétrepedhetnek, amikor kirepülnek. Ezért javaslom, hogy hagyjuk a levegőn száradni őket egy ideig, mielőtt betöltenénk a csőbe száradni

Minél keményebb a csali, annál jobban ellenáll a fizika törvényeinek. De ahogy mondani szokták többet ésszel, mint erővel. Finoman nedvesítsük meg a bot belsejét, máris bevetésre kész a dobócső!

3 Mielőtt a dobócsőbe gyömöszölnénk a bojlit, győződjünk meg a csali megfelelő keménységéről

4 A puha golyókat kerüljük, mert szétrobbannak, amint kirepülnek a dobócsőből

A puha golyókat kerüljük, mert szétrobbannak, amint kirepülnek a dobócsőből

A mai korszerű horgászat fegyvertárának közkedvelt eszköze az etetőrakéta. Amely minden körülmények között ideálisan használható. A rakéta remekül használható távoli etetésekhez, de arra ügyeljünk, hogy olyan botot használjunk, amely megfelel a feltételeknek! Egy sima horgászbottal nehéz a megtömött, súlyos rakétát a kívánt helyre dobni. A botra erős orsót szereljünk, mert meg kell tudnia birkózni a súllyal és a számos bedobással és kihúzással. Régen könnyű vékony damilt használtam a rakétához, de manapság inkább fonottat teszek rá, mert az jobban bírja.

A kilenckiló szakítószilárdságú fonott zsinór ideális, kis átmérője miatt jól bírja a távoli dobásokat. Erre rácsapok egy 13 kilós fonott vezérzsinórt és mehet a Rock’n’Roll. Többnyire a Fox TB1 rakétát használom, ami ugyan elég tekintélyes, de inkább ritkábban etetek nagyot, mint hogy folyamatosan hajigáljak. Ráadásul vannak módszerek a becsapódás puhítására, amire később még visszatérek.

5 Inkább dobok be egy nagyobb rakétát egyszer, mint hogy folyamatosan kisebbeket reptessek

6 A komoly etetőrakétázáshoz komoly felszerelés is kell. A vékonyabb fonott zsinórt vegyítem a Shockleader-el

A rakétához kaptam egy betétet, amit belecsúsztatva lezárom a lyukakat, meggátolva addig az anyag kiszóródását, amíg vizet nem keverek hozzá. A rakétából kihulló anyag a legnagyobb tékozlás a horgászat folyamán. Nemcsak azért, mert a drága pénzen vett anyagot szétszórjuk, hanem azért is, mert így oda is etetünk, ahová nem akarunk, és horgunk sincs. Ha úgy indulok el, hogy rakétázni fogok, mindig viszek magammal egy keverőedényt. Ezt először megtöltöm pelettel, majd annyi vizet töltök rá, hogy ellepje. Öt perc múlva leöntöm róla a fölös vizet, majd újabb öt percig állni hagyom. Ebből egy lágy pasztaszerű anyag lesz, amivel a rakéta végét zárom le. Amikor bedobjuk a rakétát, pár másodperccel tovább hagyjuk egy helyben, hogy az anyag szétmállhasson és az alatta rejtőző finomságok szétszóródjanak.

A rakétázást sokszor kritizálják, mert túl nagy felhajtást csap. De a hozzáértő kézben ennek is megvan a technikája! A legnagyobb rakétákat is gyengéden tehetjük le a víz felszínére, ha értjük a módját. Gyakorlás kérdése, de ha egyszer megtanultuk, mi sem egyszerűbb ennél. Ne töltsük meg teljesen a rakétát, mert akkor bizonytalanná válik a röppályája. Próbáljunk kicsivel a markerünk, vagy a horgunk mögé célozni, úgy eredményesebb lesz a dolog. Amikor a rakéta vízbe ér, tartsuk a bot végét felfelé, majd amikor a zsinór megfeszül, engedjük le vízszintesbe, így a rakéta finoman merül le. Hagyjuk így néhány másodpercig. Ha nem vagyunk biztosak benne, hogy az anyag áramlik, néhány erősebb rántástól megindul a folyamat. Idegesítő, amikor kihúzzuk a vízből, és félig tele van etetőanyaggal. Gyakorlat teszi a mestert ebben is.

7 Gyakorlat teszi a mestert. Az etetőrakétázás, az általános nézetekkel ellentétben, igenis tanulandó dolog

8 Rengeteg nagyszerű csali van a piacon, a siker kulcsa azonban mégis az, hogy a megfelelő helyre juttassuk őket

A következő eszköz az etető parittya, ami elsőre elég bizarrnak tűnhet. Néhány éve jelent meg, és mára egy-két országban szinte el is tűnt a használata, amit elég furcsának tartok. A parittya nagyszerű eszköz, ha nagy távra sokat akarunk etetni. Gyakorlatilag egy kosár egy erős zsinór végén, amit ugyanúgy szerelhetünk fel, mint egy rakétát, aztán megtölthetjük bármivel. Amikor bedobunk, a parittya messzire lövi az etetőanyagot, de nem követi a teljes távon, tehát nem kell 100 méter zsinórt feltekernünk. Némi gyakorlással pontosan tudunk dobni vele, a távolság pedig elképesztő. Majdnem 30 méterrel messzebb dobtam vele, mint ameddig az eddigi legnagyobb, zsinórrepesztő bedobásommal a horgomat behajítottam. Átlagos rakétázó szerelés kell hozzá. A végére ráerősítjük a parittyát és hajrá. Megvásárolhatjuk készen, vagy gyárthatjuk mi magunk is, ha van hozzá kedvünk.

Ahhoz, hogy kihasználhassuk az előnyeit, némi előkészület szükséges. Javasolt előre elkészíteni az etetőanyagot, golyó formában, és száradni hagyni, amíg megkeményedik. Minél keményebbek és szárazabbak, annál távolabbra tudjuk őket hajítani. Jó megoldás, a gombócok lefagyasztása is, amelyeket otthon előre elkészíthetünk. Érdemes odafigyelni a golyók méretére is, nem szabad túl nagyokat készíteni.

Az egész folyamat drasztikusan leegyszerűsödik, ha van segítőnk, aki megtölti a parittyát. Érdemes megpróbálni némi gyakorlással, percenként hat-hét golyót is bedobhatunk. Nagyszerű mulatság, meg fognak döbbenni milyen távolságra lehet elhajítani!

9 Ha még nem próbáltátok, nem tudjátok mit hagytatok ki

Ha még nem próbáltátok, nem tudjátok mit hagytatok ki

10 Az etetőparittyával extrém távokra dobhatunk

Az etetőparittyával extrém távokra dobhatunk