A Chod evolúció

Már több ezerszer leírták, és több tízezer halat fogtak már vele, de most én megmutatom az én variációmat, mert ez az az előke amiért szenvedélyesen rajongok és sokat is használok. Már egyfajta stigma, hogy “chod-ot a bólogatóknak”, egy előke, amit bedobhatsz bárhová és működik. Pedig azoknak akik pontyra horgásznak, igenis egy nagyon hatásos előke lehet. A fő ok, amiért szerintem olyan jó, hogy azokon a területeken is horgászhatunk vele, ahol előzőleg még soha. Például növényzetben, hínárban, mély iszapban, törmeléken és avaron. A hagyományos előkékkel soha nem lehetett a csalit ilyen szépen prezentálni.

Ennek eredményeként halakat nem is fogtak ezekről a területekről. Minden bedobás után tökéletesen áll az aljzaton. Ha egy olyan vízre megyek, amit nem ismerek, és nem akarok habszivaccsal bajlódni, akkor ez egy gyors és hatásos megoldás, amit mindenhol lehet használni. Télen, tavasszal, nyáron, esőben, napsütésben, nagyhalra, kishalra a chod mindig a fegyvertáramban van a hatásossága miatt és azért mert olyan sokféle terepen működik.

A Chod előke evolúció balról jobbra. A szilikon nem csak elrejti a zsinórt, de segít a szeparálásban is

Először nagyjából tíz évvel ezelőtt kezdtem el használni, abban az időben amikor Terry Hearn, az Angling Times-ban írt és inspirált engem a hetente megjelenő írásaival. Néhány fantasztikus halat fogott ezzel a dologgal, amit chod előkének hívnak és én is elkezdtem kísérletezni vele annak a mintájára, amit az újságban láttam.

Egy chod-dal fogott nagy belga tőponty

Az első évben azonban sikertelen voltam ezzel a módszerrel a horgászataim alkalmával. Akkoriban egy sekély magántavon horgásztam, ahol rendszeresen etettem a bojlijaimmal. A choddy-t alkalmaztam, hogy felvegyem a harcot a mély iszappal és, hogy sok kapásom legyen, de a halak folyamatosan leakadtak. Minden hal 10 kg fölött volt és a sekély vízben jobbra-balra dőltek, ahogy jöttek kifelé és a fejüket oldal irányba rázták.

Merev chod-dal fogott tőpontyok egy hínáros vízből

Valamikor 70 méterről húztam őket majd leakadtak. Megvagyok győződve, ez azért volt mert a pici chod előke lecsúszott az ólomhoz és miközben rázták a fejüket kiütötte a horgot. Természetesen nem azért járok horgászni, hogy halat veszítsek, senki sem azért megy, szóval kicsit el kellett gondolkoznom, hogy hogyan oldjam meg ezt a problémát. Az első dolog, amit kipróbáltam, az volt, hogy valamit az ólom és az előke közé akartam rakni, hogy elszeparáljam ezeket egymástól. Először egy csövet használtam, ami nem igazán működött és nehézkes volt megcsinálni. Végül rájöttem egy jobb módszerre. Egy karikát tettem a leadcore-ra egy pár centivel az ólom fölé és egy nagy gyöngyöt raktam az ólom és a karika közé, ami megakadályozta, hogy a karika visszacsússzon az ólomra.

Még a francia pontyok is szeretik a chod előkét!

Ezzel a változtatással a fogási arányom drámaian megnövekedett. Ez nem azt jelenti, hogy több kapásom volt, de a halak többségét már a szákba tudtam terelni. Valószínűleg nem én vagyok az egyetlen, aki így cselekedett, de abban az időben ezt még senkinél nem láttam, ezért úgy éreztem, hogy magam oldottam meg a problémát. Végre nem vesztettem több halat és ezt a szeparációval értem el. Majd továbbléptem és elkezdtem horgászni néhány hínáros bányatóban ezzel az előkével a fegyvertáramban, de a játékszabályok megváltoztak. El kellett vesztenem az ólmot, ahhoz, hogy megakadályozzam a ponty elvesztését a sűrű hínárban. Beszéltem Nashy-vel erről, Ő pedig elmesélte, hogy egy 1-es fajta link clip-et használ, acélból, amit úgy vág el fogóval, hogy egy horgot formáljon, amit aztán a leader aljára erősít. Erre teszi fel az ólmot, amit odaköt egy rövid vékony mono zsinórral, ami elszakad, amikor a hal beletekeredik a hínárba. Ezt megelőzően PVA-val próbálkoztam, de ez működőképesebbnek tűnt és olyan messze tudtam vele dobni amennyire csak akartam és akkora ólommal, amekkorával csak akartam.

A chod előkét különböző leader-eken, csöveken és a főzsinóron is lehet használni

Négy új szerelék, ami széles körben lefedi a chod-dal való horgászatot

Csak akkor vesztettem el az ólmot, amikor halat fogtam és nem minden kihúzás alkalmával. Felmerülhet a kérdés, hogy mekkora ólomhoz, milyen szakítószilárdságú mono-t használok, nos a 2oz ólomhoz 2lb mono-t, a 3oz ólomhoz 3lb mono-t és így tovább. Igaz jól működik, de nehézkes az elkészítése, úgy mint a többi módszernek is, amit az emberek többsége kitalált erre a problémára. Ezért nagy lelkesedéssel nekiláttam, hogy egy jobb és még felhasználóbarátabb megoldást találjak. Íme itt van Nash-nek a megoldása, a négyes chod szerelék, ami a tapasztalataink alapján született. Az első három tartalmaz egy helikopter szereléket, ami a link clip felett van, ami az ólmot tartja. Ezen található egy szilikon cső, gyöngy és forgókapocs, amitől ez remekül működik. A szilikon darab távol tartja az előkét az ólomtól a fárasztás alatt, és az anyag természeténél fogva pedig lengéscsillapítóként is dolgozik.

A kétrészes gyöngy a csomagban ideális a csupasz chod szerelék elkészítéséhez

Ennek köszönhetően pedig a hal fejrázásai közben is biztos akadást biztosít. A másik fontos szerepe a dobásnál van, mert távol tartja a horgot az ólomtól, így nincs esélyük összeérni. Ezekhez a szerelékekhez tartozik két szilikon gyöngy is, amik védik a forgót, de köszönhetően a nagy furatnak a felső részen az előke könnyedén és biztonsággal tud mozogni a zsinóron és bármilyen kötésen. Mindegyik helikopter szereléknél ott van a veszély, hogy ha a szerelék nem biztonságos, akkor szakítás esetén a hal nem képes megszabadulni tőle. Nagyon fontos, hogy ha beszakad a felszerelésünk, a rövid előke szabadon tudjon mozogni a zsinóron, és ennek köszönhetően könnyen le is tudjon csúszni, hogy a hal ne a teljes szereléket húzza tovább magával.

Az Ejector Bead szerelék gondoskodik róla, hogy az ólom leesen, ezért a sűrű hínárban való horgászat sem jelent gondot többé

Az ólompasztát a forgó testére tesszük, hogy a két vége szabadon tudjon mozogni

A nagy átmérőjű furat a hátsó gyöngyön biztosítja, hogy könnyen tudjon mozogni a zsinóron. Van lehetőség csúszó szerelékre, amikor is az előke szabadon tud mozogni, és fix szerelékre a gyöngyön lévő furat méretétől függően. Ezek minden fajta leader-rel, leadcore-ral, mono-val és fluorcarbon-nal használhatóak. Nagyon könnyen lehet kreálni egy egyszerű és biztonságos csúszó szereléket két gumigyönggyel, amit grippa-val rögzítünk a zsinóron. A Grippa ütközőnek ugyanaz az átmérője, mint a chod belsejének, szóval amikor a gyöngy megütközik, megakadályozza, hogy az előke visszaessen a bedobásnál. Ugyanakkor csak kis nyomást kell gyakorolnia ahhoz, hogy az előke szabadon csúszhasson, ami igen csak biztonságossá teszi ezt a szereléket. Ezek a szerelékek lefedik az összes típusú főzsinór, leader, fix szerelék és csúszó szerelékes verziót.

Nagy ólmokat is biztonsággal tudunk dobni a Chod Ejector-ral

Négy csomagot említettem, ebből az utolsó a Chod Ejector gyöngy. Olyan hatásos, mint a casting clip és a weak link, csak ezekkel a bonyolultságuk miatt nem voltam megelégedve. Nem akartam, hogy azzal töltsük az időt, hogy különböző dolgokat barkácsolunk, ezért egy sokkal egyszerűbb megoldással rukkoltunk elő. Ez egy olyan szerkezet, amihez az ólmot lehet kapcsolni. Ezt a szerkezetet azzal a szándékkal készítettük, hogy azonnal el lehessen veszíteni az ólmot, ahogy megakasztottuk a halat, amikor sűrű hínárban vagy nagy akadókhoz közel horgászunk. Természetesen nem azért lett tervezve, hogy akkor is elveszítsük az ólmot, amikor szükségtelen. Senki nem akarja a tómedret ólmokkal megtölteni, úgy mint senki nem akar sérülést okozni a pontyoknak sem. Akárhogy is, vannak olyan esetek amikor nagyon lényeges, hogy az ólmot elveszítsük, például, amikor sűrű hínárban horgászunk. Egyszerűen nem lenne helyes ha másképpen cselekednénk a hal érdekében.

A nap első hala

Napijegyes tavakon például, ahol csak pár kapásra számíthatok, nem akarok egy csomag ólmot veszíteni, úgy mint akkor sem, ha nagy halra horgászom és a hely egyáltalán nem hínáros. Ezekben az esetben nem kell fölöslegesen ólmot veszíteni. Egyszerűen csak a józan eszünkre kell hallgatni. Amennyiben egy fontos kapásra várunk vagy egy bizonyos nagy halra amire sok időt szántunk már és ezt egy hínáros, akadós terepen kell megfognunk, akkor egy ólom elhagyós szereléket kell használni. Szóval eljött az idő amikor ezt kell bevetni. Vannak környezetbarát megoldások ólmokra. Például forgóval szerelt kavicsok, vagy saját nehezéket is lehet csinálni harisnyából és némi kavicsból.

Egy mérges ponty, ami keményen küzd

Vannak más alternatívák is. Én a Chod Ejector-t használom, amikor olyan helyen horgászom, ahol biztos, hogy el kell veszítenem az ólmot a hal biztonsága érdekében, és így nem kell mindenféle kétesen működő dolgot barkácsolnom. A horogcsalimat nem felkötöm, hanem átfúrom. Annak érdekében, hogy még jobb felhajtóerőt érjek el, kiszedem a belsejének egy részét, és habszivacsot teszek bele. Ezzel egyensúlyozom ki a tökéletes lebegés érdekében. A másik fontos dolog, hogy hogyan súlyozzuk le az előke másik oldalát. Ezt némi ólompasztával lehet elérni. Én, személy szerint a forgókapocs közepére szeretem tenni, ugyanis, így a forgó két vége továbbra is szabadon tud mozogni.

Alan inkább felszúrja a csalikat, mintsem felköti: ha szükséges akkor egy szivacsdarabot is használ, hogy kiegyensúlyozza a pop-up-okat

A horogcsali színe napról-napra változhat. Alan mindig több variációt tart magánál

A chod-dal való horgászatot inkább a nagy területen való horgászathoz sorolnám.A pontyhorgászatot az etetés szempontjából két részre tudjuk osztani. Az egyik, amikor nagyobb területen szétszórjuk az etetőanyagot, a másik, amikor koncentráltan etetünk. Amikor koncentráltan etetünk, akár egy fa alá a parthoz közel, vagy hajóból rakjuk le, vagy kis területen spodolunk, kilenc alkalommal a tízből kemény, kavicsos vagy agyagos talajra tesszük. Ebben az esetben egy nehéz ólmot használok, és rövid előkét, olykor nagyon rövidet. A halak intenzíven táplálkoznak, és a fejüket lent tartják, egészen addig, amíg meg nem ettek mindent, szóval ide egy olyan előke kell, ami ilyen táplálkozásnál hatásos. Amikor bojlival horgászom, vagy nagy területet etetek, azokra a halakra pályázom amik átmennek ezen a területen. Ebben az esetben próbálom ott tartani a halakat katapulttal, vagy dobócsővel, a chod előkét pedig magában tálalom fel. Mindig jó minőségű csalit használok a halak odacsalogatására, aminek a tetejére egy pop up-ot helyezek el. A halak a csalik között úszkálnak és nagy valószínűséggel nem egyesével ellenőrzik a csalikat ha már elkezdtek enni.

Mint a buszok, egy másik is érkezett, ugyan abban az időben

A choddy technika ideális az ilyen vándorló etetéshez. Bőven van elég mozgása az előkének, hogy megakassza a halat, ami felvette a horogcsalit, de ugyanakkor nehéz a halnak kiköpnie amennyiben az előke felcsúszik a zsinóron, messze az ólomtól. Nagy különbség lehet a között, hogy az előke fix, vagy csúszó, mert egyes vizekben a halak talán már tapasztaltabbak és tudják, hogy az egyiket vagy a másikat kerüljék. Személy szerint én a fix choddy-t kedvelem, kivéve ha sűrű hínárban horgászom, amikor is hagyom, hogy visszacsússzon, hogy biztos legyek abban, hogy szépen felfekszik a növényzet tetején. A színt aszerint választom, hogy milyen vízen horgászom.

A horgászat utolsó hala, három kapás, három fogás

Valamikor azt szeretem, ha egy kicsit beleolvad a környezetbe, valamikor pedig direkt figyelemfelkeltőnek szánom. Úgy, mint mindenfajta horgászatnál, csak kísérletezéssel lehet kideríteni, mi működik egyes vizeken és mi nem. Néha napról napra is változhat, hogy melyik szín működik, szóval némi variálás extra kapásokhoz vezethet. Már említettem, hogy sok halat fogtam fehér pop-up-al, különösképpen a fehér csokissal, vagy az Amer strawberry-vel, szóval ezek az elsők amiket bevetek és innen váltok a többire.