Nézzünk a víz alá!

Talán sokakban felmerült már a gondolat, hogy vajon hogyan nézne ki egy horgászvíz akkor, ha úgymond “leengednénk”. Elénk tárulna minden, amire kíváncsiak vagyunk: különböző mederalakulatok, fák, bokrok és persze pontosan tudnánk, hogy milyen jellegű a talaj,mi az amit a következő alkalommal szívesen meghorgásznunk. Nos, erre valószínűleg soha nem adatik lehetőség, de napjainkban már olyan eszközökkel is találkozhatunk, melyekkel szinte ugyanezt megvalósíthatjuk!

Ki ne emlékezne arra a bizonyos pontyos filmsorozatra, melyben a horgászok a parton ülve, egy kijelzőn keresztül élőben nézik végig a kapást. Kezdve attól, hogy a pontyok megjelennek az etetésen, majd többször ki-befújva a csalit, végül megérkezik a várva-várt kapás. Egy kicsit talán ez már túlzónak hathat, de mindenesetre érdekes dolog látni azt, mi történik a víz alatt, milyenek a talajviszonyok és merre találhatóak a halak.

Természetesen egy csúcs-halradarral már fotorealisztikus képet kaphatunk a vízi világról, de egy másik alternatíva lehet a víz alatti kamera, aminek segítségével szintén “csodát” láthatunk. Egy ilyen eszköz úgy gondolom hasznos lehet mindenki számára, aki egy kicsit  komolyabban szeretné feltérképezni a a meghorgászott helyeket.

Ilyen készüléket már mi is használtunk egy-egy horgászatunk alatt, éppen ezért ehhez szeretnénk némi útmutatót adni. A legtöbb víz alatti kamera működése végtelenül egyszerű: Az egész rendszer lelke a kijelző és a kábellel hozzá csatlakoztatott fej, melyben a kamera található néhány led-del kiegészítve. A kijelző és a kamera is egy kisméretű zselés akkumulátorhoz csatlakozik, a fogyasztásuk pedig igen csekély. Ennek köszönhetően a kamera fejet a vízbe engedve, a kijelzőn keresztül több órán keresztül pásztázhatjuk a jónak vélt horgászhelyeket. Sőt olyan dolgokat is megfigyelhetünk, amiket egyébként soha nem gondolnánk. (erre alább egy példa is látható, amint a kisebb halak  a vízben lévő pelleteket próbálják felhabzsolni)

Minden egy helyen: a kijelző,az akksi, a kábelek és persze a legfontosabb, a víz alatti kamera

A kijelzőn tökéletesen látható az, amit a kamera lát a víz alatt

Ebben a pozícióban a mederfenék pásztázható függőleges kameraállásban

Alaphelyzetben szintén látható a fenék és a fenékhez közeli vízréteg is

A fej leengedését követően…

…pillanatok alatt láthatóvá válik a víz alatti világ (ha esetleg csónakkal mozgunk, akkor figyeljünk arra, hogy az áramlatok miatt merre áll a kamera)

Egyébként számos különböző készüléket beszerezhetünk, de annyi biztos, hogy szinte mindegyik alkalmas lehet arra, hogy megfelelő képet adjon. Több típus videokimenetet is kapott, amit akár egy notebookkal összekötve rögzíthetjük a kamera képét. Nyilván ha nagyobb felbontásban szeretnénk látni a víz alatt, akkor magasabb árral is számoljunk, de úgy gondolom, hogy ha nem akarjuk rögzíteni és visszanézni HD minőségben a felvételeket, akkor az alacsonyabb felbontás is tökéletesen elég.

Mi is kipróbáltunk egy ilyen készüléket, és azt kell mondjam, hogy egy újabb előrelépés lehet a helykeresésben, ha megfelelően használjuk. Több mélységet végignéztünk vele, de sajnos pontyokat nem láttunk vele. Persze ha egy helyben lehorgonyzunk akár egy egy etetés felett, több mint valószínű, hogy egy-egy ponty idővel megjelenik majd. Mindenesetre a ponty helyett más érdekes dolgot tapasztaltunk. Oldódó Red One bojlit és néhány szem halibut pelletet a vízbe juttatva pikk-pakk megjelentek az apró keszegfélék, és szinte “szétdarálták” a csalikat. Ez azért volt fontos megfigyelés, mert körülbelül 20-30 perc alatt eltűnt az,amit a vízbe szórtunk! Csak abba gondoljunk bele, hogy ha ezt nem tudjuk, milyen lépéseket tettünk volna, több órányi néma várakozás után…hiszen abban a tudatban ültünk volna  a parton, hogy szépen megetettük  a helyet, de biztosan “nem esznek” a pontyok…
Nos, ez fordított esetben is jól működik: akár az etetés előtt megnézhetjük, hogy van-e még csali a meghorgászott helyen, és ennek függvényében dönthetünk arról, hogy etetünk vagy sem…
Azt egyelőre nem gondolom, hogy az elkövetkező években minden horgásznál látunk majd víz alatti kamerákat, de azért már többen most is használják. Hogy ezzel sikeresebbek lehetünk, vagy sem? Úgy gondolom, hogy elsősorban a meghorgászott helyen múlik az, hogy mi lesz a végeredmény, de az biztos, hogy testközelből más eszközzel nem láthatjuk azt, mi zajlik a víz alatt…